Followers

Thursday, December 12, 2013

NASIB ANAK MUDA


hi u olls. dah lama rasa nya aku tak menaip dan membebel di blog sendiri. tetiba lak hari ni terasa macam nak meluahkan sesuatu kan? rasa nya bnyk benda yang belom di update nih. percutian ke kota kinabalu pun blom masuk lagi. ni dah nak ke hatnyai lak esok Nye...hermmm rojak kan je story tu nt boleh tak? ekekeke..memang terbukti aku ni pemalas gtu..hahaha..lantak la. aku kan bz woman. ko hado? hehe
 
ok back to the story. sebenarnya hati aku terdetik bila aku tengok kawan2 masa sekolah dulu. maklum la, kawan2 aku semua Nye bijak2 kecuali aku. Semuanya lepas SPM masuk u. sambung belajar. tp bila aku jumpa balik depa ni, dan dari pemerhatian aku la, aku tengok tak semua berjaya untuk menjawat jawatan yang tinggi atau erti kata lain, buat ponet je depa belajar tp last2 ada yang jd suri rumah, berniaga kecil2 lan, buat kek, biskut, kuih muih bagai. Memang la tu pun rezeki. Dan aku tak nafikan dengan buat bisnes macam tu depa pun boleh berjaya. Tapi apa yang aku cuba bangkit kan ni ialah, sepatut nya dorang tu dah boleh menajwat jawatan yang tinggi setaraf dengan kelayakan dorang kan? tapi memandangkan zaman sekarang ni, dan ianya berlaku di Negara kt, ramai graduate yang lepas abis belajar jadi penganggur atau keja baisa2 je. Ada sorang member aku ni, ada degree tp jadi guard kat skolah je. Sedih bila kenangkan balik. Aku pun tak terlepas sama. Tapi aku bersyukur walaupun aku ni bekerja sebagai kerani, atleast aku ada keja kan? takde la mengaharap kan mak bapak. Kadang2 aku terpikir gak, kalau aku tau la satu masa nt aku akan jadi kerani, idak Nye aku belajar tinggi2 masuk u. Yea la mana tak Nye. aku ni anak orang biasa je. Belajar dah masuk U kena amk loan. dah amk loan kena bayar balik kan? Tapi dengan gaji kecik gni, mana la hai nak mampu. kadang2 aku rasa sedih. Sebab pengorbanan mak bapak aku tak mampu nak balas lagi. setakat belanja dorang makan dan bagi bulan2 tu apa la sangat kan? nak mewahkan dorang kau memang tak mampu. sobk..sobk..tersedih lak.
 
Sebenarnya apa yang tak kena dengan system pentadbiran Negara kita ni ha? aku macam pelik je. kenapa susah nau nak dapat keja dnegan kelayakan kt? kadang2 aku tergerak je hati nak g kerja kat obersea. Maklum la kat sana kan gaji mahal. Walaupun taraf hidup kat sana tinggi, tp tak pe la sebab seiring denagn pendapatan. Berbeza dengan Negara kt ni. taraf hidup tinggi tapi pendapatan rendah. Haishhh..nasib la. Patut la bila aku Tanya kawan2 yang keja oversea tu, kenapa dorang tak balik keja di Malaysia selepas tamat belajar. Dorang cakap kalau balik keja di Malaysia, sampai mati pun tak abis dok bayar loan belajar. hermmm..susah gak. Salah cakap nt di cop sebagai anti kerajaan. Depa tak paham actly. aku tidak menyokong mana2 parti cuma ingin meluahkan rasa tidak puas hati je..peaceee

No comments:

Post a Comment